Tarikh/ Hari: Selasa Masa :10.35 am -11.15am
Kelas : 3RKJ
Bil. Pelajar : 28 orang M/ Pel : Matematik
Tajuk :Graf Fungsi
Objektif :
Pada akhir
pengajaran diharapkan pelajar akan dapat memahami/mengetahui
Ii Graf
fungsi sebagai perwakilan fungsi dengan garis pada suatu koordinat.
Fungsi dalam
bentuk ‘y = sebutan x’ dinamakan persamaan bagi graf yang berkenaan
Pengetahuan Sedia Ada :
1. Pelajar telah dapat membina jadual nilai dari
fungsi yang diberikan
2. Pelajar telah mengetahui kedudukan paksi-x dan
paksi-y pada satah Cartesian
3. Pelajar telah mengetahui menandakan titik
koordinat
Konsep : Menandakan titik koordinat dengan tepat
pada satah cartesian
Bahan : Papan graf, Pembaris panjang,Pen berwarna
Nilai :Kejujuran ,Mematuhi arahan ,Menepati masa
Kemahiran :
a) Menentukan skala pada paksi x dan paksi y
pada kertas graf
b) Menandakan titik koordinat bagi pasangan
nilai daripada jadual mengikut skala
yang diberikan
c) Melukis
lengkungan yang licin melalui titik-titik yang telah ditandakan.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set
Induksi
(10
minit)
|
1. Guru
memberikan contoh fungsi
|
1. Guru
meminta pelajar melengkapkan jadual nilai bagi fungsi :
y = x2
- 2( x ialah integer dari - 3 hingga 3
)
|
1.
Pelajar bergilir-gilir melengkapkan jadual nilai yang diberikan
|
|
Perkembangan
( 20
minit)
|
Melukiskan
lengkungan mengikut fungsi yang diberikan dengan licin dan melalui titik
koordinat
|
1. Guru
melukiskan paksi - x dan paksi - y
pada papan graf
2. Guru
menerangkan skala yang diberikan iaitu paksi -y dan paksi- x sebagai 2 cm : 1
unit
3.Guru
menandakan titik koordinat pada satah cartesian dan guru meminta pelajar
menandakan koordinat yang seterusnya
4. Guru
melukiskan lengkungan yang licin melalui titik yang telah ditandakan
5. Guru
memberikan latihan lembaran kerja 2a (lihat lampiran )
6.Guru
membimbing pelajar melukis lengkungan
|
1
.Pelajar bergilir-gilir menandakan titik koordinat berdasarkan jadual nilai
|
|
Penutup
(10
minit)
|
1.Guru
memberikan contoh lengkungan yang licin berdasarkan graf pelajar
2. Guru
memberikan lembaran kerja 2b kepada pelajar
(lihat lampiran )
|
Pelajar
membaiki lengkungan yang telah dilukiskan
|
Refleksi :
28 orang pelajar dapat melukis 6 graf
garis lurus dan lengkungan dengan licin dan tepat.Objektif tercapai.
wow.. video pon ade.. bagosla.. boleh menjadi panduan kepada cikgu baru
ReplyDeleteesok sambung pulak ye cikgu. kene buat video sampai habis subjek algebra. senang nak rujuk...
ReplyDeletebaguss tu cikgu
ReplyDeleteletak la gambar ke atau rajah nampak menarik sikit.. hehe
ReplyDeletecikgu, masukkan la link ke facebook. so kalo ade update bleh tau
ReplyDelete